Ondernemerscollectief Welgelegen uitgelicht bij OfU

Ondernemer
2 januari 2023

Wat doen de verschillende Utrechtse ondernemerscollectieven van de zogenoemde 'trekkingsgebieden' om ideeën op te halen in de wijk? Ondernemerscollectief Welgelegen is goed bezig en wordt als een van de succesvolle voorbeelden uitgelicht door het Ondernemersfonds Utrecht.

 

Om ondernemers actief te betrekken en mee te laten denken, is een bepaalde ‘basis engagement’ van ondernemers met het gebied essentieel. In sommige gebieden waar veel retail en horeca is of waar ook wat kleinere ondernemingen gevestigd zijn, is dit eerder aan de orde dan in gebieden met bijvoorbeeld enkel industrie.

 

In diverse trekkingsgebieden waar die zogenaamde basis engagement aanwezig is, worden onder verschillende namen pitch-events georganiseerd om ideeen op te halen. Deze events zijn er op gericht om – naast dat ze natuurlijk goede ideeën kunnen opleveren – ondernemers in het gebied te betrekken bij de ontwikkeling van het gebied. Op dit soort events kan iedereen die dat wil zelf ideeën aandragen of een mening geven over de projecten die anderen aandragen.

 

In Welgelegen wordt al meerdere jaren ‘het Beste Idee van Welgelegen’ georganiseerd, waarbij ondernemers, maar ook bewoners, met ideeën kunnen komen die bijdragen aan de stimulering van de economie in de wijk. 

 

Persoonlijk contact is ook hetgeen dat in Welgelegen het beste werkt. Ook hier is geïnvesteerd in het aanleggen van een mailing lijst en er wordt persoonlijk nagebeld. ‘Het Beste Idee voor Welgelegen’ wordt daarnaast gepromoot via diverse sociale media, flyers en grote posters bij horeca en andere prominente plekken in de wijk.

 

Al met al vergt het bereiken van zoveel mogelijk ondernemers in een gebied vooral in beginsel vrij veel tijd, maar daarna wordt het doordat je elkaar beter kent én over meer contactgegevens beschikt, eenvoudiger hen snel te bereiken.

 

Mooie voorbeelden van projecten die voortgekomen zijn uit de 'pitch-events' zijn bijvoorbeeld ‘Tafelen in Welgelegen’ voor een vergroting van de sociale cohesie en verfraaiing in de wijk. En de ‘kleurrijke garages’ die door lokale ondernemers in Welgelegen zijn opgeknapt om een aantrekkelijker straatbeeld en meer veiligheid voor spelende kinderen te creëren. Bron: Ondernemersfonds Utrecht.

 

Heb jij een fantastisch idee voor Welgelegen/Den Hommel?


Wellicht heb je een mooi duurzaam idee, waarbij je samenwerkt met andere ondernemers uit de wijk? Een idee dat de lokale economie stimuleert en de wijk nóg mooier maakt? Stuur dan een mail naar info@welgelegen-utrecht.nl.