Kleine Utrechtse MKB-bedrijven krijgen nu tijdelijk een vergoeding voor energiebesparende maatregelen waarmee ook CO2 wordt bespaard. Deze vergoeding van €1.000 tot €1.500 per uitgevoerde maatregel is aan
te vragen op de website van de gemeente Utrecht: utrecht.nl/ bespaarvergoedingmkb.
Kies een energiebesparende maat- regel uit het aanbod, voer deze uit
en vraag een vergoeding aan. Wees er snel bij, want er is budget voor
350 vergoedingen. Gebruik de checklist op de achterkant om te kijken of u een vergoeding kan aanvragen. Dit aanbod geldt voor de volgende maatregelen:
Energiescan
Om te bepalen welke maatregel het meest oplevert, kan een onafhankelijke energieadviseur eerst deze scan voor uw bedrijfspand doen.
Isoleren
Isolatie van de gevel, de ramen, de vloer of het dak van het bedrijfspand. Voor elke isolatiemaatregel geldt een eigen vergoeding.
Elektrische infraroodpanelen
Een goede manier om op één plek te verwarmen.
Elektrisch kooktoestel
Een inductiekookplaat of elektrische oven. Als vervanging van koken of bakken op aardgas.
Duurzame terrasverwarming
Voor horeca, zoals dekens en/of elektrische kussens.
(Hybride) warmtepomp
Deze mag u bij elke installateur aanschaffen en mag niet tweedehands zijn.
Elektrische boiler
Een eenvoudige manier om aardgas te besparen.
Download onderstaande PDF van gemeente Utrecht voor meer informatie en hoe de duurzaamheidsvergoeding aan te vragen.
Hoe vraagt u een vergoeding aan?
1. Kies één tot drie energiebesparende maatregelen (zie aanbod);
2. Kijk van tevoren goed naar alle eisen en voorwaarden. Zie ‘nadere regel’ op de website: utrecht.nl/ bespaarvergoedingmkb;
3. Schaf de maatregel aan. U moet het totaalbedrag voor één maatregel (minimaal €1.000) dus zelf voorschieten;
4. Als de maatregel is uitgevoerd (bijvoorbeeld: de vloer is geïsoleerd, warmtepomp is geïnstalleerd of de infraroodpanelen zijn bezorgd), dan moet u binnen drie maanden (vanaf factuurdatum) via utrecht.nl/bespaarvergoedingmkb de vergoeding aanvragen;
5. Dien een aanvraag in en stuur de volgende documenten mee: kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, MKB-verklaring en De-minimisverklaring (vindbaar op onze website), factuur en betaal- bewijs (max. 3 maanden oud), bewijs van uitvoering (foto);
6. De aanvraag wordt zo snel mogelijk – maar uiterlijk binnen 13 weken – behandeld en het bedrag (van minimaal €1.000 tot maximaal €1.500 per maatregel) op uw rekening gestort.
Bron: Gemeente Utrecht